elinholmgren

Direktlänk till inlägg 14 december 2015

Tävlingsåret 2015

Av Elin Holmgren - 14 december 2015 13:39

Tävlingsåret är slut, inga fler tävlingar är inplanerade och vi håller några veckors semester. Terne och Matcho har gått på vila men Etna och Selene är igång och matchas mot årets första tävling i Helsingborg under deras "hästvecka" där de ska hoppa redan första veckan efter nyår.


När man kollar tillbaka har team grönkulla ändå hunnit med en del, 29 lokala hoppstarter, 3 i dressyr, 4 körtävlingar varav 3 kompletta (med godkända resultat hela vägen), kanske 15-16 starter på klubbtävling och några på pay and jump blandat körning, hoppning och dressyr. Över 50 starter iallafall. Några katastof rundor och många väldigt bra.


De flesta resultat står Terne Gutt för som varit ute på väldigt mycket hoppning, han är ju väldigt speciell så mitt mål har bara varit att "tjata" ut hans ibland något spända beteende och inte göra tävling som världens största grej.

Hans bästa är nog hans fina dressyrstart med mamma i höst på runt 61%, han har absolut kapacitet för mer men det har varit samma där, så fort man lägger undan spöet så blir han bekväma Terne.

Han har gjort några riktigt fina hopprundor (och några riktigt dåliga..) men det jag nästan är mest stolt över är den körtävling som vi gjorde i Åstorp för ett par månader sedan. Efter att han sparkat i vagnen på lördagen så var det med darrande ben som jag satte mig i vagnen inför maratondelen på söndagen. Man är ju lite dum i huvudet kanske som fortsätter men det känns så JÄVLA bra efteråt.


 

Selene, Lillan har egentligen bara stått för otroliga prestationer. två kompletta körtävlingar med mamma, klubbmästare i hoppning och redan kvalad till unghäst SM i både hoppning och körning. Hon är så "villig" till att arbeta och tycker bara att allt är kul kul kul. Nästintill farligt med en sådan duktig unghäst, man får någongång bromsa sig själv och sina egna ambitioner och lämna plats för lite lek och vila.


 


Matcho har gått några klubbdressyrer och sedan två rundor hoppning förrförra helgen där han hoppade runt felfritt. Lugnt fint och avslappnat. Jag var mycket tveksam till min storhästkarriär i våras när vi inte alls kunde sammarbeta och han var dödsrädd för alla hinder och var tvungen att stanna minst en gång på varje hinder. Utesäsongen blev bättre för honom, stor som han är så behöver han också mycket plats. När vi väl flyttade in i höstas igen var det som att saker och ting började falla på plats, han började jobba i en helt annan form, han hoppade upp på ett annat vis, vågade och tog tag själv. Jag började hitta balansen och kunde rida på ett annat vis och nu är känslan helt annorlunda. Han hoppar 1m banor utan problem och jag längtar verkligen efter att komma ut på den riktiga tävlingsbanan med honom i vår. Att hoppa lite högre med honom underlättar ridningen på ponnyerna också, inget känns högt på samma vis längre.


 


Etnas säsong har varit kort, hon har bara hunnit med två starter men ojojoj... Vildamatilda levererade från start och två felfria rundor hoppade hon på förrförra helgens tävlingar i åsbo. Vi kommer fortsätta att träna på och sedan hoppar hon igen i Helsningborg v1. Vad planen är för henne avslöjas senare.... Hon är duktig i hoppningen men behöver tagga ner två snäpp imellanåt och på henne behöver vi jobba mycket med galoppen så hon kommer "upp" lite. Mycket gymnastikhoppning, markarbete och dressyr väntar den donnan och sedan kommer hon nog gå på en kortare vila under våren då hon trots allt går från 0-100 på ganska kort tid och precis varit mammaledig. Med så många hästar igång är det väldigt skönt att kunna lägga dem på vila vid olika tidpunkter.


 


jag tror jag vågar sticka ut hakan och säga att vi gjort flest starter inom fjordhästsverige och det är väldigt kul att titta tillbaka på alla resultat vi samlat på oss. Det gör mig taggad inför nästa år och vi vet också var vi behöver lägga mest träning och energi.


De resultaten som jag kommer ihåg bäst är Selenes fina debut i fullständig körtävling och såklart hennes KM vinst där hon går in som debutant på den höjden och nollar och vinner, hon går i mammas fotspår. Eller hovavtryck..

Ternes fullständinga körning samt hans bättre 90cm rundor, två med 4 fel och två felfria som han har gjort riktigt bra.

Matcho var kanon på hans pay and jump, blåste storm ute men det bekymrar inte honom, går in och hoppar över alla julpyntade hinder och bara gör de enkelt för sig.

Etnas resultatlista är ju som sagt kort men skönt att ha en "lillsol" med lite gas under hovarna.


Det är inte direkt så att resultaten kommit av sig själv, det hade aldrig i universum funkat om vi inte varit två som hållt igång hästarna, och såklart pappa som sköter bästa markservicen! Det kräver otroligt mycket tid, tid som för det mesta egentligen inte finns, men vi flyttar runt schemat, jag har tagit ut både en och två semesterdag bara för att få ihop de tävlingarna man vill åka mest på och vi proiterar - Jag jobbar varannanhelg men jag väljer att lägga den andra helgen på att åka iväg och tävla. Och sen så handlar det om träning, träning och återigen träning. Jag tror mamma och jag kompletterar varandra på ett bra sätt då vi är bra på olika saker. Jag passar bättre med några av dem och mamma bättre med någon.


Nu blev detta kanske en liten "duktig" krönika om hur rediga vi är, men ja. Då får det vara så. Det får sticka lite i folks ögon då, för er som läst min blogg förr så vet ni att det rör mig inte i ryggen utan får mig bara att vilja detta ännu mer.

Jag tycker faktiskt att vi är rättså duktiga på att matcha hästar till tävling och jag hoppas att år 2016 kommer bjuda på lika mycket roliga tävlingsminnen som detta året gjort.



Avslutningsvis, film från Matchos sista träning innan vila. Den fnissande filmaren är Magnus som antagligen tycker att mina "BRAAAAAAAAAAAA VAD DUUUUUUUUUUKTIG DU ÄRRRRR" är roande.  

 
 
Sara

Sara

14 december 2015 19:35

Klart du ska vara stolt och berätta som det är det är inte att sticka ut hakan alls.. härlig läsning o ut med Janne elefanten

http://Www.solskenslady.worddpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Holmgren - 9 februari 2016 22:19

Och hoppar över till att blogga på Nouw som jag tycker känns betydligt modernare. Har dock suttit nu i över en timme och försökt byta profilbild. Typ. Jag är så oteknisk. Anyway, besök mig där istället!   http://nouw.com/eliinholmgren ...

Av Elin Holmgren - 26 januari 2016 21:34



10.00 stod första lasset med hoppsugna fjordhästar på parkeringen hos Magnus. Jag åkte iväg själv med både Etna och Selene, mest för att de behöver vänja sig, Selene har en tendes att bli orolig i transporten när den andra hästen går iväg och det är ...

Av Elin Holmgren - 25 januari 2016 09:46

Förra veckan var det möte i vår lokalförening. Jag brukar inte vara med eller orka engagera mig men det var dags nu. Jag lyckades övertala mamma att vara med i hoppkommitén tillsammans med tå andra tjejer och det känns faktiskt riktigt bra, det ligge...

Av Elin Holmgren - 22 januari 2016 19:25

      Ja kylan har smällt till som en riktig käftsmäll till skåne också. Jag är inte något fan av vintern innan och det blir inte bättre av att det är -8 och "skåneblåst". Tävlingen i Helsingborg blev tyvärr inställd för vår del, det var snö...

Av Elin Holmgren - 4 januari 2016 09:23



Då var fyra dagar av fantastisk ledighet borta. Den försvann som en vind i ett blåsigt skåne! Nyår firades tillsammans med vänner på Österlen och nyårsdagen var en mindre trelig dag, för sliten för att röra mig typ.   Helgen har varit iiiiiiiis...

Ovido - Quiz & Flashcards