elinholmgren

Alla inlägg under november 2015

Av Elin Holmgren - 19 november 2015 11:14

Träningen med hästarna i tisdags var kanon, Matcho hoppade först och var väldigt duktig. Han går stabilt i form mellan hinderna, hoppar riktigt fint, fattar rätt galopp och landar oftast rätt och vi har verkligen kommit ihop oss som ekipage.

I början av året när han knappt ville fatta vänstergalopp, jag höll på att ramla av varje gång han hoppar och han stannade minst en gång på varje hinder, ja då såg det inte ljust ut men med träning varje vecka så blir det bättre.

Denna veckan hoppade vi en liten bana, alla hinder ligger på ca metern och ibland får matcho för sig att hoppa av typ 1,5 meter för tidigt, i våras hade jag tappat balansen och nästan ramlat av - nu är det inga problem. Han landar mer balanserat och jag har bättre balans på den storegrå!


Han är verkligen en bra första storhäst även om han är ung, han är snäll att hantera, jag åker iväg med honom själv, går själv in i transporten, lastar ur och står still i ridhusey när jag klär på honom. Han är stor men rör sig relativt lätt, hoppar bra och försiktigt, går att rida ut på själv och enligt tränare M en häst jag kommer kunna hoppa högt på. Att han är en extriörkatastrof skiter jag i, han är den bästa storhäst man kan tänka sig.

På söndag åker vi på vår första pay and jump och hoppar 70 och 80cm, han inte bestämt om han ska gå ett par veckor till eller om han ska få vila sen, Lutar mot vila, Selene ska igång igen i Dec och jag kommer jobba så mycket..


Etna var nästa, hon är ju bara för rolig...! Hoppar i luften när man ska fatta galopp och bara vill vill vill. snabbt snabbt snabbt. Även hon hoppar väldigt väl och försiktigt. Hon hoppade samma bana som Matcho med linje räcke till oxer, kombination och sedan linje oxer - räcke. Hon hoppar bäst när hon får gå ostört och jag bara kan få tillbaka henne genom att räta på mig, börjar jag göra massa förhållningar stannar allt upp och så ligger hon nära på varje hinder. Det var första träningen för henne hos M me det blir fler nästa vecka. Det är så sjukt nyttigt för mig att först sitta på en storhoppad 175häst och sedan gå ner till en 140 ponny med en trumpinnesgalopp. Ah, jag säger det igen, så jäkla fina hästar!


 

Av Elin Holmgren - 9 november 2015 19:27

Ja i lördags var det tävling igen, tre veckor sedan sist och det är förlänge enligt mig. Planen var upplagd, bara hoppa 90 cm för att se om den lilla energin där är kunde hålla sig till en klass.
Dagen blev lång, längre, längst. Jag vet inte hur jag räknat men vi var där nog fyra timmar förtidigt.. längesedan det var klasser med 30-40starter i. Roligt att vara på ett ställe som Dagstorp, märks att det är klubb som har mycket högt tävlade ryttare, här annordnar dem ju ponnyderbyn varje år. Hög klass på både hästar och ryttare, kul att se! Ponnyhoppning behöver inte alls vara fullt ös och en liten unge som hänger i tyglarna.

Terne kändes iaf väldigt fin när vi tog ut honom, lite bocksprång visade han upp på framridningen och det är alltid ett gott tecken. På framhoppningen var han verkligen grym, smällde upp frambenen i plattan och tryckte av och drog upp bakbenen så fint! Mamma såg nöjd ut och det kom direkt fram någon och berömde honom för hur fin han var.
Väl inne på banan började han lite trögt med kom igång fint, en rätt svår bana för att vara en enklare klass, två lite längre avstånd där många hade problem och jag tänkte att här blir de jobbigt om Terne inte bjuder. Inte alls, bjöd fram fint och kunde gå på ett galoppsprång mindre. Väldigt fin på oxrarna, vill gärna krypa nära på räcken men FELFRI och första kvalet till SM check. Det är så roligt att hoppa honom när han är fin, han är rädd om fötterna, modig och har ett helt annat språng än vad våra andra har. Men han måste vilja också, och det ville han i lördags:) Väldigt skönt att få visa upp en felfri runda.

Han kommer hoppa sista tävlingen i åsbo om en månad tillsammans med Etna och han ska nog faktiskt inte hoppa något alls fram tills dess. Höjden har han inga problem med, det är energin som måste finnas och han är nog en sådan häst som man får hoppa väldigt sällan för att han ska tycka att det är kul.

Av Elin Holmgren - 3 november 2015 20:46

Dagen började löjligt tidigt, 05.45 släppte vi ut hästarna och sedan körde vi mot Ullared. Jag hade en sjukt seriös lista på massa vuxensaker jag skulle handla, ska ju bli sambo i vinter. Hittade kanske hälften av sakerna på listan innan jag tröttnade, tyckte att det var för mycket folk och ville åka hem. Jag är en riktigt dålig ullaredsshoppare. Lite vuxensaker fick följa med hem blandat med lite julklappar till mina syskonbarn.


Jag fick äran att köra hem till skåne, då blir det snabbt och effektivt. Inga stopp och hög hastighet hela vägen. Hemma till klockan fyra, perfekt! Smsar i farten till tränaren, jajemen han har tid för hoppträing ikväll. Verkligen fördel med att ha nära till träningen också. Blev ett markarbetes pass med några högre språng.

Svårt att förklara övningen men hoppade in över ett lågt räcke, 3 galoppsprång fram på lite böjt spår över ytterliggare ett räcke, fram på tre igen - oxer. Runt och hoppa ett nytt litet räcke på kortsidan. Sväng upp - litet räcke, fram på fyra - oxer. Runt igen och hoppa in över räcket som jag började på, rakt fram istället för sväng. Fyra korta - räcke - fyra korta - räcke och sedan hindret på kortsidan från andra hållet. En ganska svår övning för en stor fyraåring men lite som Mange sa, helt plötsligt ska ni tävla högre inomhus och då är allt kort och tätt och nära inpå.

Matcho gjorde det väldigt bra och det känns mer som vi är ett ekipage nu, jag hjälper honom istället för att hålla i manen och smacka på och han har taggat ner och hugger inte tag i bettet och går på två galoppsprång mindre. Rätt standard förr.. Han hoppade några runder med paus mellan och sedan stoppade vi, viktigt att stanna när det går bra - särskilt eftersom det var rätt svårt. Oxrarna låg på 1.05 på slutet och det tycker han är tramshöjd.


 


Nu ikväll har jag kollat på Horse1s sändning från flyinge i vintras när vi hade med ett gäng härliga fjordhästar till DUS ungdomsdag. Vi hade med oss Terne gutt som hoppade med Carl-Walter Fox. Verkligen roligt att se honom, han är kanske inte så framåt (ehhnä.....) men han ÄR fin! Vilka fina bakben han har över hinderna! Och tänk så lång han är... Alla pratar om att de vill ha fjordhästar på över 150 för att bära upp ryttare på 175. Han är nog närmre 185 och ja, ser lång ut men inte överdrivet på Terne som är 146 och tar inte upp något över ryggen, känns väldigt smal att rida på tycker jag som suttit på breda Sol i så många år.


Alla fyra, Kidde, Ingvar, Terne och Vessmer skötte sig så himla bra! Verkligen fina och gör bra reklam för rasen! Alla hästar var välklippta och i fint hull. Det HÄR ÄR REKLAM! Fan där kommer fyra unga (och snygga såklart) brudar in på fyra snygga hästar, tre har varit hingstar och en är fortfarande. Terne var lite spänd men annars sköter dem sig så bra! De går lite dressyr, Vessmer blir presenterad med att han går msv körning, de hoppar, de går in på flyinge med massa publik och sköter sig. Det är show. Det är kul! Detta är så oändligt mycket roligare än att titta på när islandshästarna harvar runt runt runt i ridhuset eller att titta på ett trött sto i en utställningsring. Jag tror inte att en publik fylld av ungdomar hade tänkt "shit det är en sån häst jag ska ha" och ringt och tjatat på föräldrarna om de tittat på en sömning riksutställning.


Försökte ladda upp en film på deras hopprunda men tror filmklippet blev för långt, tar evigheter..


 


  



Av Elin Holmgren - 2 november 2015 09:13

Ny månad, nya möjligheter. Är verkligen taggad på vad denna höstmånad kommer ge, både inom jobb och med hästarna!


En spännande diskussion dök upp på fjordhästsidan på facebook för några dagar sedan. En diskussion som varit uppe tidigare men jag brukar inte kommentera utan bara läsa. Frågan var hur man skulle få sin fjord i bättre trim eller något liknande. Och ja, det är inte lätt ibland med en så matglad ras. Jag har ett väldigt matglatt halvblod också så det sitter ju iaf inte bara i rasen. Frågan kom då upp och jag kommenterade vad jag tyckte om det här med fri tillgång på grovfoder. I mina öron låter det inte bara konstigt, det låter fanimig INSANE!

Huuuuur kan man motivera att ge hästen fri tillgång på käk och sedan vilja att den ska prestera? Hur hade man själv mått om man stått och käkat potatis och pasta hela dagarna och sedan ska ut och springa milen på kvällen, äh det hade nig varit tunga ben. Man kan säkerligen inte jämföra människor och hästar ur detta perspektivet, vi är inte uppbyggda likadant (no shit) osv.

Våra hästar går i väldigt stora hagar där de rör på sig hela dagarna, de får mat fyra gånger / dag (och ja vet ni, de får kraftfoder också, sånt ska man ju inte ge hästar heller), De som rids står inne på nätterna på stallpellets, där kan de inte stå och trycka in mat i huvudet hela tiden. Och sedan blir de motionerade 4-5ggr i veckan. Det räcker så. Motionerar med kvalité så förbränner både jag och hästen. Dessutom ska det vara tidseffektivt eftersom där är tre till som ska motioneras. Med tidseffektivt menar jag att jag tränar på det som behövs tränas på i kanske 30-40 min sedan är det bra. Jag kanske får känslan jag är ute efter redan efter 20 min, då räcker det. Givetvis får man slänga in ett längre kondispass då och då men detta funkar för mig, eller ja oss.


Jag menar inte att du behöver göra lika men det funkar, vi har ändå många hästar i fin form som vill jobba, som är fina och glansiga i pälsen, pigga och fräscha och tycker livet är skoj. Jag tror inte en häst med 100kg övervikt tycker livet är kul.

Dessutom tänk på de stackars små benen som ska bära runt på denna massan... För många hästar är överviktiga tycker jag, framför allt fjordhästar. Och frågan är om det är pga av hästens matgladhet eller ryttarens lathet.


Som jag skrivit innan så är detta mitt forum där jag skriver vad jag tycker.    En slimmad Sol till SM 2011

Av Elin Holmgren - 1 november 2015 21:22

Då går även denna jobbhelgen mot sitt slut, ska bli väääldigt skönt med en ledig helg nästa vecka!
Anmälan är inskickad till dagstorp där jag kommer hoppa Terne i en 90. Som det ser ut nu ligger det faktiskt inte tävling på min nästa lediga helg utan då får nog Matcho åka till Gärds och hoppa en pay and jump. Tror vi kommer avsluta säsongen 2015 i åsbo, då är min tanke att Etna ska få gå en eller två klasser beroende på hur bra igång hon är, terne får avsluta med en 90 till innan han går på vintervila.
Rätt skönt annars att december blir lugnt på tävlingsfronten eftersom det är då vi har som mest kunder.
Dock drar den igång snabbt igen, redan första veckan i januari har Helsingborg sina innetävlingar. Ser fram emot en tuff men rolig säsong 2016. Många hästar som ska ha sin del då... Terne, Etna, Selene och så ska jag äntligen debutera matcho. Elin Holmgren på storhästtävling. Känns askonstigt, men kul!

Ovido - Quiz & Flashcards