elinholmgren

Alla inlägg under december 2015

Jul

Av Elin Holmgren - 28 december 2015 11:14

Då var denna julen över, som jag längtat efter det... Det är mysigt på många vis men jobbmässigt KAAAAOOOOOSSSSS. Tror att alla som jobbat inom handels förstår vad jag menar, när folk köar utanför mediamarkts portar 07.45 på morgonen, då blir man trött.


Hästfronten har varit lugn, Etna blev ju dålig för ett tag sedan, vet kom och kolik blev snabbt dommen. Det verkade bli bättre först men sedan kom det igen och mamma vågade inte chansa och lastade henne och åkte upp till Helsingborgs djursjukhus. 5 nätter och sandkolik konstaterat. Hon hade skött sig bra där uppe och hon var jättepigg och glad när hon blev hämtad, de tyckte att hon var i väldigt fint skick vilket alltid är kul att höra.

Väl hemma så hade jag extra ridhjälp av en gammal Bollerupskompis så hon tog Matcho och jag tog Etna på en skritttur i det stormiga skåne. Väldigt pigg i början men blev fort trött, nu är hon dock tillbaka i sina gamla goda "snabbast vinner" tankar och det känns så skönt att se henne vara pigg igen.

Imorgon ska vi på körträning, vår första för Susanne Ankermark. Vi behöver verkligen hjälp i körningen, Etna blir pigg - jag blir stark - etna blir stark - jag blir stark - etna blir ännu piggare och starkare och sedan blir jag trött.... Jag tycker det är lättare i ridningen där jag "kan knepen" bättre men jag vill ju gärna jobba vidare på den körningen som är gjord och där är det dressyren som behöver stärkas. Mycket.


Selene har gått sin första hoppträning sedan hennes vila, hon är duktig, ambitiös och vill väldigt gärna göra rätt för sig. Hon hoppar högt och stort för att vara både så liten och så lite utbildad som hon är hittils i hoppningen. Utmaningen med henne är att få henne lite mer på bakbenen, tänker att vi får köra en del serier, studs och maaaassor med galoppfattningar för att hjäpa henne där.

Hon och Etna är rätt lika varandra i hoppningen, det ska gå undan, vi ska hoppa stort men vi behöver båda lite hjälp med att komma tillbaka.


Nu blir det en kort och ofrivilligt träningspaus eftersom tränaren åker till Florida... Schysst... :( Dock får vi låna ridhuset under tiden vilket är guld värt och nu när jag är långledig i helgen ska det både trimmas hästar och flyttas (ja jag har kanske glömt att nämna att jag blivit sambo också i dagarna, har lämnat malmö och flyttat till lund tillsammans med min pojkvän och helvilda katt - från kompakt etta till rymlig fyra, behöver jag ens nämna att jag älskar det? Men bor i ett tillfälligt kaos av Ikeakassar och flyttlådor. Yeyy)

 

Uteritt med Matcho, Terne och Selene och världens finaste vänner.


Av Elin Holmgren - 14 december 2015 13:39

Tävlingsåret är slut, inga fler tävlingar är inplanerade och vi håller några veckors semester. Terne och Matcho har gått på vila men Etna och Selene är igång och matchas mot årets första tävling i Helsingborg under deras "hästvecka" där de ska hoppa redan första veckan efter nyår.


När man kollar tillbaka har team grönkulla ändå hunnit med en del, 29 lokala hoppstarter, 3 i dressyr, 4 körtävlingar varav 3 kompletta (med godkända resultat hela vägen), kanske 15-16 starter på klubbtävling och några på pay and jump blandat körning, hoppning och dressyr. Över 50 starter iallafall. Några katastof rundor och många väldigt bra.


De flesta resultat står Terne Gutt för som varit ute på väldigt mycket hoppning, han är ju väldigt speciell så mitt mål har bara varit att "tjata" ut hans ibland något spända beteende och inte göra tävling som världens största grej.

Hans bästa är nog hans fina dressyrstart med mamma i höst på runt 61%, han har absolut kapacitet för mer men det har varit samma där, så fort man lägger undan spöet så blir han bekväma Terne.

Han har gjort några riktigt fina hopprundor (och några riktigt dåliga..) men det jag nästan är mest stolt över är den körtävling som vi gjorde i Åstorp för ett par månader sedan. Efter att han sparkat i vagnen på lördagen så var det med darrande ben som jag satte mig i vagnen inför maratondelen på söndagen. Man är ju lite dum i huvudet kanske som fortsätter men det känns så JÄVLA bra efteråt.


 

Selene, Lillan har egentligen bara stått för otroliga prestationer. två kompletta körtävlingar med mamma, klubbmästare i hoppning och redan kvalad till unghäst SM i både hoppning och körning. Hon är så "villig" till att arbeta och tycker bara att allt är kul kul kul. Nästintill farligt med en sådan duktig unghäst, man får någongång bromsa sig själv och sina egna ambitioner och lämna plats för lite lek och vila.


 


Matcho har gått några klubbdressyrer och sedan två rundor hoppning förrförra helgen där han hoppade runt felfritt. Lugnt fint och avslappnat. Jag var mycket tveksam till min storhästkarriär i våras när vi inte alls kunde sammarbeta och han var dödsrädd för alla hinder och var tvungen att stanna minst en gång på varje hinder. Utesäsongen blev bättre för honom, stor som han är så behöver han också mycket plats. När vi väl flyttade in i höstas igen var det som att saker och ting började falla på plats, han började jobba i en helt annan form, han hoppade upp på ett annat vis, vågade och tog tag själv. Jag började hitta balansen och kunde rida på ett annat vis och nu är känslan helt annorlunda. Han hoppar 1m banor utan problem och jag längtar verkligen efter att komma ut på den riktiga tävlingsbanan med honom i vår. Att hoppa lite högre med honom underlättar ridningen på ponnyerna också, inget känns högt på samma vis längre.


 


Etnas säsong har varit kort, hon har bara hunnit med två starter men ojojoj... Vildamatilda levererade från start och två felfria rundor hoppade hon på förrförra helgens tävlingar i åsbo. Vi kommer fortsätta att träna på och sedan hoppar hon igen i Helsningborg v1. Vad planen är för henne avslöjas senare.... Hon är duktig i hoppningen men behöver tagga ner två snäpp imellanåt och på henne behöver vi jobba mycket med galoppen så hon kommer "upp" lite. Mycket gymnastikhoppning, markarbete och dressyr väntar den donnan och sedan kommer hon nog gå på en kortare vila under våren då hon trots allt går från 0-100 på ganska kort tid och precis varit mammaledig. Med så många hästar igång är det väldigt skönt att kunna lägga dem på vila vid olika tidpunkter.


 


jag tror jag vågar sticka ut hakan och säga att vi gjort flest starter inom fjordhästsverige och det är väldigt kul att titta tillbaka på alla resultat vi samlat på oss. Det gör mig taggad inför nästa år och vi vet också var vi behöver lägga mest träning och energi.


De resultaten som jag kommer ihåg bäst är Selenes fina debut i fullständig körtävling och såklart hennes KM vinst där hon går in som debutant på den höjden och nollar och vinner, hon går i mammas fotspår. Eller hovavtryck..

Ternes fullständinga körning samt hans bättre 90cm rundor, två med 4 fel och två felfria som han har gjort riktigt bra.

Matcho var kanon på hans pay and jump, blåste storm ute men det bekymrar inte honom, går in och hoppar över alla julpyntade hinder och bara gör de enkelt för sig.

Etnas resultatlista är ju som sagt kort men skönt att ha en "lillsol" med lite gas under hovarna.


Det är inte direkt så att resultaten kommit av sig själv, det hade aldrig i universum funkat om vi inte varit två som hållt igång hästarna, och såklart pappa som sköter bästa markservicen! Det kräver otroligt mycket tid, tid som för det mesta egentligen inte finns, men vi flyttar runt schemat, jag har tagit ut både en och två semesterdag bara för att få ihop de tävlingarna man vill åka mest på och vi proiterar - Jag jobbar varannanhelg men jag väljer att lägga den andra helgen på att åka iväg och tävla. Och sen så handlar det om träning, träning och återigen träning. Jag tror mamma och jag kompletterar varandra på ett bra sätt då vi är bra på olika saker. Jag passar bättre med några av dem och mamma bättre med någon.


Nu blev detta kanske en liten "duktig" krönika om hur rediga vi är, men ja. Då får det vara så. Det får sticka lite i folks ögon då, för er som läst min blogg förr så vet ni att det rör mig inte i ryggen utan får mig bara att vilja detta ännu mer.

Jag tycker faktiskt att vi är rättså duktiga på att matcha hästar till tävling och jag hoppas att år 2016 kommer bjuda på lika mycket roliga tävlingsminnen som detta året gjort.



Avslutningsvis, film från Matchos sista träning innan vila. Den fnissande filmaren är Magnus som antagligen tycker att mina "BRAAAAAAAAAAAA VAD DUUUUUUUUUUKTIG DU ÄRRRRR" är roande.  

Av Elin Holmgren - 2 december 2015 09:32

Sitter i tvättstugan och väntar på att tvätten ska bli färdig, bästa med att börja jobba vid lunch - hinner både tvätta, handla och träna innan jobbet.

Igår var min lediga dag och det innebär som vanligt hoppträning med hästarna. Matcho var först ut, han ska hoppa pay and jump på söndag så det var passande med en sista träning. Och vilken träning det blev! Han var avslappnad och fin. Hoppade en bana med 7 hinder, 9 språng och som han bjöd. Sista rundan låg alla oxrarna runt metern och räckena något under. Han kommer ihop fint mellan hinderna, ja åtminstone när jag ber honom och inte bara rider på som en vild bponnyryttare... Magnus filmade sista rundan så jag ska lägga upp den sen!

Etna och terne åkte vi iväg senare på kvällen. Terne bjöd inte på några våldsamma språng, jag hoppar ju honom väldigt sparsamt hemma eftersom han har en tendens att lägga av när han inte har lust. Men han bjöd ändå på, han hoppar ju väldigt väl och vill verkligen inte riva. På lördag kommer han hoppa 90 cm i åsbo, och det hoppar han stillastående men det är ju mindre önskvärt ;) hans höjdpunkt under träningen var när han och matematte, alltså mamma hoppade några småhinder. Guldstjärna till honom.

Etna, aka vildamatilda klippte jag pälsen av igår, djurplågare som jag är... Hon blev ju inte mindre pigg av detta och var under de första 10 minuterna rätt så jobbigt... herregud att det kan gå så fort! Efter ca 100 avsaktningar insåg hon att det fanns ett mellanläge och hoppade samma bana som matcho i en jäkla fart men utan stress. Den donnan har hopp i sig, wowwowwow! Väldigt rädd om benen och tycker det är skoooojjj. Lite tittig så det ska bli spännande och se vad hon kommer tycka om lördagens tävling. Åsbos julhoppningar brukar vara den mest julpyntade ett öga skådat. Men hon hoppar bara 75cm och 80 cm så det ska vi förhoppningsvis ta oss runt. Jag ska ha säkerhetsväst och be en stilla bön innan ?

Nu är tvätten färdig, hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards