elinholmgren

Direktlänk till inlägg 3 november 2015

Hoppträning, Ullared och övrigt

Av Elin Holmgren - 3 november 2015 20:46

Dagen började löjligt tidigt, 05.45 släppte vi ut hästarna och sedan körde vi mot Ullared. Jag hade en sjukt seriös lista på massa vuxensaker jag skulle handla, ska ju bli sambo i vinter. Hittade kanske hälften av sakerna på listan innan jag tröttnade, tyckte att det var för mycket folk och ville åka hem. Jag är en riktigt dålig ullaredsshoppare. Lite vuxensaker fick följa med hem blandat med lite julklappar till mina syskonbarn.


Jag fick äran att köra hem till skåne, då blir det snabbt och effektivt. Inga stopp och hög hastighet hela vägen. Hemma till klockan fyra, perfekt! Smsar i farten till tränaren, jajemen han har tid för hoppträing ikväll. Verkligen fördel med att ha nära till träningen också. Blev ett markarbetes pass med några högre språng.

Svårt att förklara övningen men hoppade in över ett lågt räcke, 3 galoppsprång fram på lite böjt spår över ytterliggare ett räcke, fram på tre igen - oxer. Runt och hoppa ett nytt litet räcke på kortsidan. Sväng upp - litet räcke, fram på fyra - oxer. Runt igen och hoppa in över räcket som jag började på, rakt fram istället för sväng. Fyra korta - räcke - fyra korta - räcke och sedan hindret på kortsidan från andra hållet. En ganska svår övning för en stor fyraåring men lite som Mange sa, helt plötsligt ska ni tävla högre inomhus och då är allt kort och tätt och nära inpå.

Matcho gjorde det väldigt bra och det känns mer som vi är ett ekipage nu, jag hjälper honom istället för att hålla i manen och smacka på och han har taggat ner och hugger inte tag i bettet och går på två galoppsprång mindre. Rätt standard förr.. Han hoppade några runder med paus mellan och sedan stoppade vi, viktigt att stanna när det går bra - särskilt eftersom det var rätt svårt. Oxrarna låg på 1.05 på slutet och det tycker han är tramshöjd.


 


Nu ikväll har jag kollat på Horse1s sändning från flyinge i vintras när vi hade med ett gäng härliga fjordhästar till DUS ungdomsdag. Vi hade med oss Terne gutt som hoppade med Carl-Walter Fox. Verkligen roligt att se honom, han är kanske inte så framåt (ehhnä.....) men han ÄR fin! Vilka fina bakben han har över hinderna! Och tänk så lång han är... Alla pratar om att de vill ha fjordhästar på över 150 för att bära upp ryttare på 175. Han är nog närmre 185 och ja, ser lång ut men inte överdrivet på Terne som är 146 och tar inte upp något över ryggen, känns väldigt smal att rida på tycker jag som suttit på breda Sol i så många år.


Alla fyra, Kidde, Ingvar, Terne och Vessmer skötte sig så himla bra! Verkligen fina och gör bra reklam för rasen! Alla hästar var välklippta och i fint hull. Det HÄR ÄR REKLAM! Fan där kommer fyra unga (och snygga såklart) brudar in på fyra snygga hästar, tre har varit hingstar och en är fortfarande. Terne var lite spänd men annars sköter dem sig så bra! De går lite dressyr, Vessmer blir presenterad med att han går msv körning, de hoppar, de går in på flyinge med massa publik och sköter sig. Det är show. Det är kul! Detta är så oändligt mycket roligare än att titta på när islandshästarna harvar runt runt runt i ridhuset eller att titta på ett trött sto i en utställningsring. Jag tror inte att en publik fylld av ungdomar hade tänkt "shit det är en sån häst jag ska ha" och ringt och tjatat på föräldrarna om de tittat på en sömning riksutställning.


Försökte ladda upp en film på deras hopprunda men tror filmklippet blev för långt, tar evigheter..


 


  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Holmgren - 9 februari 2016 22:19

Och hoppar över till att blogga på Nouw som jag tycker känns betydligt modernare. Har dock suttit nu i över en timme och försökt byta profilbild. Typ. Jag är så oteknisk. Anyway, besök mig där istället!   http://nouw.com/eliinholmgren ...

Av Elin Holmgren - 26 januari 2016 21:34



10.00 stod första lasset med hoppsugna fjordhästar på parkeringen hos Magnus. Jag åkte iväg själv med både Etna och Selene, mest för att de behöver vänja sig, Selene har en tendes att bli orolig i transporten när den andra hästen går iväg och det är ...

Av Elin Holmgren - 25 januari 2016 09:46

Förra veckan var det möte i vår lokalförening. Jag brukar inte vara med eller orka engagera mig men det var dags nu. Jag lyckades övertala mamma att vara med i hoppkommitén tillsammans med tå andra tjejer och det känns faktiskt riktigt bra, det ligge...

Av Elin Holmgren - 22 januari 2016 19:25

      Ja kylan har smällt till som en riktig käftsmäll till skåne också. Jag är inte något fan av vintern innan och det blir inte bättre av att det är -8 och "skåneblåst". Tävlingen i Helsingborg blev tyvärr inställd för vår del, det var snö...

Av Elin Holmgren - 4 januari 2016 09:23



Då var fyra dagar av fantastisk ledighet borta. Den försvann som en vind i ett blåsigt skåne! Nyår firades tillsammans med vänner på Österlen och nyårsdagen var en mindre trelig dag, för sliten för att röra mig typ.   Helgen har varit iiiiiiiis...

Ovido - Quiz & Flashcards