elinholmgren

Direktlänk till inlägg 19 november 2015

Träning

Av Elin Holmgren - 19 november 2015 11:14

Träningen med hästarna i tisdags var kanon, Matcho hoppade först och var väldigt duktig. Han går stabilt i form mellan hinderna, hoppar riktigt fint, fattar rätt galopp och landar oftast rätt och vi har verkligen kommit ihop oss som ekipage.

I början av året när han knappt ville fatta vänstergalopp, jag höll på att ramla av varje gång han hoppar och han stannade minst en gång på varje hinder, ja då såg det inte ljust ut men med träning varje vecka så blir det bättre.

Denna veckan hoppade vi en liten bana, alla hinder ligger på ca metern och ibland får matcho för sig att hoppa av typ 1,5 meter för tidigt, i våras hade jag tappat balansen och nästan ramlat av - nu är det inga problem. Han landar mer balanserat och jag har bättre balans på den storegrå!


Han är verkligen en bra första storhäst även om han är ung, han är snäll att hantera, jag åker iväg med honom själv, går själv in i transporten, lastar ur och står still i ridhusey när jag klär på honom. Han är stor men rör sig relativt lätt, hoppar bra och försiktigt, går att rida ut på själv och enligt tränare M en häst jag kommer kunna hoppa högt på. Att han är en extriörkatastrof skiter jag i, han är den bästa storhäst man kan tänka sig.

På söndag åker vi på vår första pay and jump och hoppar 70 och 80cm, han inte bestämt om han ska gå ett par veckor till eller om han ska få vila sen, Lutar mot vila, Selene ska igång igen i Dec och jag kommer jobba så mycket..


Etna var nästa, hon är ju bara för rolig...! Hoppar i luften när man ska fatta galopp och bara vill vill vill. snabbt snabbt snabbt. Även hon hoppar väldigt väl och försiktigt. Hon hoppade samma bana som Matcho med linje räcke till oxer, kombination och sedan linje oxer - räcke. Hon hoppar bäst när hon får gå ostört och jag bara kan få tillbaka henne genom att räta på mig, börjar jag göra massa förhållningar stannar allt upp och så ligger hon nära på varje hinder. Det var första träningen för henne hos M me det blir fler nästa vecka. Det är så sjukt nyttigt för mig att först sitta på en storhoppad 175häst och sedan gå ner till en 140 ponny med en trumpinnesgalopp. Ah, jag säger det igen, så jäkla fina hästar!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Holmgren - 9 februari 2016 22:19

Och hoppar över till att blogga på Nouw som jag tycker känns betydligt modernare. Har dock suttit nu i över en timme och försökt byta profilbild. Typ. Jag är så oteknisk. Anyway, besök mig där istället!   http://nouw.com/eliinholmgren ...

Av Elin Holmgren - 26 januari 2016 21:34



10.00 stod första lasset med hoppsugna fjordhästar på parkeringen hos Magnus. Jag åkte iväg själv med både Etna och Selene, mest för att de behöver vänja sig, Selene har en tendes att bli orolig i transporten när den andra hästen går iväg och det är ...

Av Elin Holmgren - 25 januari 2016 09:46

Förra veckan var det möte i vår lokalförening. Jag brukar inte vara med eller orka engagera mig men det var dags nu. Jag lyckades övertala mamma att vara med i hoppkommitén tillsammans med tå andra tjejer och det känns faktiskt riktigt bra, det ligge...

Av Elin Holmgren - 22 januari 2016 19:25

      Ja kylan har smällt till som en riktig käftsmäll till skåne också. Jag är inte något fan av vintern innan och det blir inte bättre av att det är -8 och "skåneblåst". Tävlingen i Helsingborg blev tyvärr inställd för vår del, det var snö...

Av Elin Holmgren - 4 januari 2016 09:23



Då var fyra dagar av fantastisk ledighet borta. Den försvann som en vind i ett blåsigt skåne! Nyår firades tillsammans med vänner på Österlen och nyårsdagen var en mindre trelig dag, för sliten för att röra mig typ.   Helgen har varit iiiiiiiis...

Ovido - Quiz & Flashcards