elinholmgren

Alla inlägg under augusti 2013

KM

Av Elin Holmgren - 30 augusti 2013 12:48

Vårat klubbmästerskap gick av stapeln förra helgen och givetvis så var både jag och mamma med. Mamma red terneskrutten som behöver komma ut och miljötränas. Han är ju rättså hingstig och dessutom var ju flickvännen (som var asbrunstig) Sol med. Vi stoppade in honom i ridhuset själv så fick han lugna ner sig lite. Jag har inte sett honom från marken på länge men han har blivit såå fin! Den galoppen han har önskar jag att alla fjordhästar hade.... Trots att han bara är fem så orkar han hålla form och han bär sig själv och kan samla sig.
Galoppen är ngt som jag tycker fjordhästaveln måste titta mer på. Den måste ju vara ridbar eller arbetsbar. Sols galopp är 68m lång och jättejobbig att rida ihop, därför har vi aldrig satsat på ngn dressyr, att jag tycker det är pisstråkigt är en annan femma.

Tillbaka till KM. Mamma red LC med terne och de vann på runt 64% om jag inte har fel för mig. Kul!!!
Jag och sol skenade oss igenom LB klassen med 64% också och blev 4a, inte dumt!

Mamma hoppade terne i 80 också, debut på tävling och höjddebut. Han var rätt okoncentrerad och drog några hinder, hoppade 1m över vissa men tog sig runt med iaf ett VG:)
Sol var underbar, jättefräsch. Nollade och vann för 3e året i rad.

Körningen var som väntat, en konkatastorf för vår del.. haha! 3 bollar åkte så det sjöng om det men fort gick det iaf. Så fort att vi faktiskt inte blev sist! Tur var det för vi var ju med i ngt som vi kallar lilla allrounden, alla KM klasser ihopslaget. Det var bara jag och ellinor med vessmer och där slog vi dem rätt hårfint med dock. Jätteroligt att vessmer kommit igång och bra för mig att ellinor kan sparka mig lite i röven.

Så det blev två KM titlar hem till grönkulla men 3 blågula rosetter med mammas. Heja grönkulla!

Nu dör min mobil snart så jag avslutar här..

Av Elin Holmgren - 20 augusti 2013 15:29

jag önskar jag kunde hålla på med hästarna i vardagen också... Blir kanske ändring på bostadsfronten längre fram, kanske blir lättare då.


Kommer ju behöva lägga ner lite mer tid på framför allt Matcho som mamma inte vill hålla på med. Det är ju faktiskt min häst så ja, det är förståligt.

Har varit lugnt annars, på lördag är det KM, Sol ska gå "lilla allrounden", som allrounden på SM fast minus bruksen. Såsom jag tycker allround borde vara på SM också. Det är ju bara i Sverige vi envisas med de hära bruksgrenarna som jag personligen tycker är urdumma!


Nu ska jag jobba och inte stå och blogga på arbetstid.. ;)

Av Elin Holmgren - 16 augusti 2013 21:38

Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb:)

Idag har vi flyttat alla saker från gamla lägenheten och hem till mamma och pappa,nya lägenheten får vi om 2 veckor så nu ska jag bli inneboende hos syrran ett tag.

Hästarna har jobbat både igår och idag, trolle dressyrade igår. Jätteduktig kille... Nu börjar han orka mer i galoppen också, good! Matcho skulle tömköras, gick mindre bra. Jag är så van vid de gula som är så lättlärda. Han fattade ingenting och tyckte jag var konstig. Vi struntade i det och så hoppade jag upp på honom ist. Med mamma i snöret gick vi en runda på fältet.
Sol dressyrade inför KM, fruktansvärt var det. Slutpratat...

idag fortsatte vi tömkörningen med matcho,en får leda annars blir det mycket.. hehe! Idag visade han upp att han kunde stå på bakbenen också, vårt eget fel eftersom han inte förstod vad han skulle göra. Jag gick brevid honom resten av passet och då gick det toppen. Det blir nog bra såsmåningom. Älskade sol körde jag. Satte upp lite spannar och låtsades att jag var Thomas Eriksson, gick bra;)

Annars är det lugnt. Jag ligger i ett kaosartat elinbo, alla mina och evelinas saker är intryckta på väldigt liten yta...

Av Elin Holmgren - 12 augusti 2013 22:31

Jobb och verklighet. Haft tre sjukt bra daga på jobbet, i lördags sålde jag (Rättså bakis....) bäst i hela region syd, inte dumt sin första hela månad. Trivs bra på telenor!

Vi flyttar på fredag så dagarna består meat av jobb och flytt. Ledig torsdag och fredag och då blir det lite häst igen:)
Matcho ska få ryttare på ryggen igen, rätt lagom med två dagars lätt arbete/veckan för honom tycker jag eftersom han är så ung. Sol ska trimmas inför kommande KM och Trolle fortsätter sin utbildning. Safine och Selene rids själva nu i skritt och trav. Jätteduktiga småtjejer!

Har precis varit ute på cykel tur, 12km på 35 min. Här ska det brännas kalorier! (Tävlingskavajen börjar sitta allt för tajt, ångest).

De va väl det! Kul att det är så många som läser det jag skriver:)

Av Elin Holmgren - 9 augusti 2013 11:16

Ridit trolle nu på morgonen. Vilken duktig häst det är...! Han fick ta några språng också såklart;)

Av Elin Holmgren - 8 augusti 2013 22:00

Älskar ledighet..!

Har fått så mkt gjort idag! Longerat och suttit ordentligt på min fina Matcho. Han brydde inte sig särskilt mycket och vi kunde skritta hem med mamma i snöret. Duktiga häst!

Safine fick en tur sedan, red på fältet och travade för första gången. Duktiga lillan! Så himla go och pigg.

Nu ikväll packade jag in Sol och sele och åkte ner till ellinor på Åkeshill. Lånade deras vagn och körde lite precision/dressyr. Efter jag fått ordning på tömmarna och Sol på bogarna så gick hon fint. Konorna körde vi mest över än igenom, man kan inte vara bäst på allt... haha! Ellinor körde Vessmer sedan och jag fick också hålla i tömmarna en stund. Väldigt lik män ändå olik Sol. Väldigt lätt för att jobba rätt. Han kommer bli så fin!

Thats about it for today!

Av Elin Holmgren - 7 augusti 2013 23:41

Tillbaka till vardagen efter den fantastiska helg som varit. Jag är fortfarande så glad och stolt över mina fina häst! Det är roligt att känna att slitet man gör lönar sig. Att vi har en del rutin spelar ju klart också roll, jag vet hur jag ska fodra och motionera under ett meeting osv. (Typ massa krafft och lite motion, nej men jag rider henne väldigt sparsamt under meeting, är hellre ute och promenerar fler gånger samma dag).

Blivit kastad in i vardagen annars, efter två katastrof dagar på telenor så lyfte dagens resultat både mig och mitt humör. Riktigt bra säljdag idag!
Nu väntar ledighet tors och fredag, åker hem och rider. Ska köra till Ellinor på åkeshill imrg och körträna lite för henne, hon är ju myyycket duktigare än mig och vi ska ju rida lilla allrounden på KM - LB dressyr, 0,80 hoppning och +30 körning. Den har vi vunnit en gång tidigare och vi är regerande mästare i hoppning sedan två år tillbaka. Året innan där vann jag och Mykletind.

Jag och evelina flyttar till ny lägenhet nästa vecka så det är mycket packande nu. Känns som om man lever i en låda.

Av Elin Holmgren - 5 augusti 2013 22:32

Så nöjd jag är med helgen. Sol har inte varit så här fin på länge och gjorde en så sjukt fin runda i söndags. Lång bana med höga och breda hinder, 13 språng totalt med både vanlig kombination och tre kombination.
Jag tror vi vinner mkt på det förtroendet som finns mellan oss, jag sätter inte henne i skiten och därför hjälper hon mig när jag missar. Förmodligen var ju detta vårt sista mästerskap och man kan ju inte avsluta bättre...?

Sols mästerskapsresultat
2007 SM, 4e placerad. NM 5e placerad
2008 SM 6a
2009 SM vinst
2010 Sol hade föl
2011 SM vinst NM brons
2012 SM vinst
2013 NM brons

dessutom mängder med placeribgar på lokala tävlingar. En sån häst kommer jag nog aldrig få igen ?

Ovido - Quiz & Flashcards