elinholmgren

Alla inlägg under oktober 2014

Av Elin Holmgren - 26 oktober 2014 17:57

 

Igår var det dressyrtävling. Mamma red först Selene i en enkel LD med godkänt resultat och sedan Ternegutt i LB med 62%. Min tur sedan på den vilda fd hingsten.. Rättså fin på framridningen och sen kom vi in i rudhuset och dog lite. Han blev hemskt trött och jag också för den delen av att försöka rida fram latmasken.. haha! Han är väldigt fin när han är fin och väldigt dålig imellanåt. Förböjde som som en banan i skänkelvikningen och i den förvända galoppen fick jag smacka lite för att inte få ett avbrott. Tänkte att det är bättre att jag smackar och får låga poäng än att han bryter av och vi får en nolla.

Han behöver bättre kondis och stärkas mer, så är det bara. Vi kom på en hedrande sista plats av tre startande men på 60% så hade det varit en lokaltävling hade det varit ett kval till SM.

Sååååå.. De som gnäller på de "höga" kvalen till SM.... Kan vi, terne - nykastrerad 6åring och jag - hoppryttare som aldrig tränar dressyr. i hoppsadel.. Få 60%... Ja ni förstår vart jag vill komma hoppas jag.



Av Elin Holmgren - 21 oktober 2014 09:49

Eftersom allt regn nu innebär att Grönkulla nu står med tjusig sjöutsikt åkte vi till Mange igår för att träna lite, tanken var egentligen att träna på dressyrprogrammet som vi ska tävla på lördag. Av någon anledning har jag bestämt mig för att rida Ternegutt i en LA, nåja, någon måste vinna bottenstriden! ;)


Väl i ridhuset fanns där lite trevliga hinder uppsatta så ja, tankar om förvändgalopp och ryggningar blev snabbt utbytta mot oxrar, antal galoppsprång och plank. Ternegutt har inte hoppat seriöst sedan typ Maj pga av att han betäckt och sedan nu blivit kastrerad. Sen har väl andra gått före honom helt enkelt när det var satsning på SM. Lite uppvärmning på litet kryss och ja, sedan var de igång. "Vi ska inte hoppa mycket" tänkte jag när vi höjde upp oxern...

Han var såååååå fin! Han har ju en tendens att ligga nära och inte riktigt våga trycka av när det ska hoppas av större och efter att ha rivit ett räcke för att han just ligger för nära och kryper över (hatar hatar hatar det) skärpte han till sig ordentligt och hoppade av stort och fint på allt annat. Bjöd på fint och hoppade bra. Ganska lågt, typ 70-80 men vi måste vi börja någonstans.

Planen nu är träning nästa vecka för Magnus och sedan att hoppa en lokal 0,80 i flyinge den 8/11 för att se hur han sköter det och sedan hoppa på SSFF;s klubbtävling helgen efter. Min tanke är att om allt funkar och han fortsätter bjuda på så fint som han gjort nu att vi hoppar lite lokala 0,80 i höst/vinter och sedan växlar upp till 90 till våren. SM är långt bort för honom men såklart finns det alltid i bakhuvudet på mig. Han är duktig, hoppar jättebra när han är bra och jättedåligt när han är på den sidan. Han behöver komma ut och stärkas ordentligt men där finns absolut talang, otroligt modig. Sätter jag upp ett hinder på 130 så kommer han hoppa det.


De va de skrytandet om gårdagens bravader. Nästa inlägg kommer kanske på lördag efter dressyren. Misstänker att den inte kommer innehålla något skrytande så likabra att ta det nu...


 

 

Av Elin Holmgren - 13 oktober 2014 10:55

Nu var det faktiskt längre sedan än vanligt, har väll haft fullt upp. Om jag minns rätt har jag inte ens bloggat om SM


SM var en rätt bra helg för oss, vi red många klasser - lite eftersom vi var med i lilla rundan. I dressyren gjorde vi vår antagligen bästa runda på en dressyrbana hittils, 63% tror jag vi slutade på och jag var väldigt nöjd. Vi är inget dressyrekipage så vi gjorde det bästa möjligt. På fredagen var det körning som gällde, inte optimalt kanske på en hård grusfotbollsbana, Sol gillar lite hårdare underlag men det var lite väl hårt.. En lite knixig bana med en enligt mig SUPERSVÅR serpentin, Sol tyckte det var väldigt skoj, låg på fint och vi nollade minsann, två gånger tom! Vi delade första platsen med vår föreningskompis Åsa som också kör för Södra skånes fjordhästförening vilken gjorde det ännu roligare. Många poäng till oss i lilla allrounden dessutom!

Lördagen bestod av hoppning, vi kom trea i stilhoppningen, fyra i poängklassen, tvåa i lagtävlingen och vann lilla allrounden.


Söndagen inleddes med en fjärde plats igen i förklassen. I SM klassen kändes Sol lite stel och såhär i efterhand har jag lite dåligt samvete att hon gick så många klasser... Men vafan, man åker inte över halva sverige för att hoppa en klass. Hon hoppade väl som alltid men ja, det lilla extra saknades. Dock felfri i grunden. I omhoppningen rev vi tyvärr en bom och blev precis utanför placering.


Vi åkte hem med massor med priser, två segertäcken och världens bästa häst. Vi kommer inte som det ser ut nu att ställa upp i fler SM, Sol är 16 år gammal, har tävlat med framgång hela livet och dessutom dräktig med Ternegutt. Jag är så glad för de framgångar som vi tillsammans kämpat oss till.

Hon har gått gåsarace, fullständig körtävling, vunnit stort över samtliga bollerupshästar i vår uppkörning, vunnit och placerat sig i massor med lokala tävlingar, vunnit KM i både dressyr, precision (många gånger i hoppning), hoppning och allround, Vunnit tre SM, vunnit förklass i körning på SM, deltagit i SM i precision (konkatastrof), en femteplats på NM samt två NM brons och förmodligen mycket mycket mer. En häst som Sol kommer jag förmodligen aldrig mer få.

Många år av framgång, glädje, sorg, tårar och skratt. Förhoppningsvis får vi lika kul med hennes lika trevliga dotter Selene.


Nog om SM, En månad senare var det dags för KM. Sol var med i lilla rundan - dvs dressyr, körning och hoppning och Etna var med i hoppning med mig och körning med mamma. Dressyren var ett skämt, Sol hade fått en plötslig förälskelse i Etna som stod utanför ridhuset och vårt dressyrprogram bestod av gnägg och många onda tankar i mitt huvud. Ändå red vi ihop över 60% i LB och blev inte sist, HURRA! Hoppningen ville jag vinna med Sol och när både Sol och Etna (som gick en SUPERRUNDA!) var de enda felfria så mesred jag lite på Etna och körde fullt ös på Sol, ändå vann Sol bara med en hundradel. Ljus framtid för den där Etna...

Körningen var en konkatastof för mig och Sol, det är svårt att ratta runt med vår långa vagn.. Etna och mamma gick det bättre för och de hade iaf någon boll mindre ner än oss.

Summerat; Sol vann klubbmästerskapet i både hoppning och Allround och Etna kom tvåa i hoppningen och fyra tror jag i körningen!


Nog om ridning och körning, en mindre trevlig helg var Vetlandahelgen. Jag är som bekant inget bigfan av denna dödenstråkiga "springaruntimanegenmedettstortflin" helg. Jag tycker det är för mycket fjäskeri och så tycker jag att vår häst skulle vinna. Såklart! ;)

Mistral som jag visade är hemma en lat, trött hingst som inte är jättesugen på att röra sig. I vetlanda förvanlades han till en sjövild liten ponny med en räv bakom varje öra. Ja han var lite dryg men det är helt okej för en unghingst som kommer till ett nytt ställe tycker jag. Han gjorde vad han skulle, för det mesta iaf! Det var många som kom och berömde för hur fin han var och vilken FANTASTISK trav han hade. Han verkade nästan vara en publikfavorit, ja enda tills poängen kom. Jag kommer inte ihåg hans poängrad men den innehöll en femma. På hans ben. Lite överdrivet tyckte jag. Han biljarderade både hit och dit och var tät bak. Jag ska med glädje ta fram denna hästen och utbilda honom och visa att han klarar sig bra ändå. Efteråt tog jag ilska till en ny nivå, inte på den duktiga ponnyn som faktiskt skött sig utan på denna allt för förutspådda utställningsvärld. Mistral har något utöver det vanliga och det tyckte jag inte att någon annan hingst i den ringen hade. #gruppenföregenbeundran.

Som tur var fick jag hålla i snöret på damen Fortuna Grönkulla dagen efter med lite trevligare poängrad. Vilken Lady hon är. Så fin! Vår uppfödning Baccus Grönkulla briljerade dessutom, 43poäng och bästa bruksprov. HEJA!


Nu orkar jag inte skriva mer, ta det jag skriver med en nypa salt eller två. Eller en näve.

Ovido - Quiz & Flashcards