elinholmgren

Alla inlägg under juni 2014

Av Elin Holmgren - 29 juni 2014 21:35

Semester nr 1 avslutad! 8 dagar i ett soligt o skönt spanien. De flesta dagarna var det 30-35 grader varmt och sol, de sista två dagarna var det regn och sista kvällen avslutades med regn, blåst och åska. Spanien var väl ledsna över att vi skulle åka hem.


Det blev en del ridning där nere, både hemma på gården, på olika unghästar och sedan åkte vi iväg en dag och fick pröva en lusitano hingst och en PRE hingst. Maffigt och coolt! Min fantastiska mobil vill inte som jag vill i nuläge så får lägga upp bilder senare!

Hur som helst var det skönt att komma iväg, såklart kunde jag inte släppa jobbet helt. Är nog lite skadad. Lika skönt de var att komma iväg, lika skönt var det faktiskt att komma hem också.



Nu är de hårdträning inför SM som är i slutet av juli, dressyrträning för Lotta på tisdag och körträning på torsdag för Susanne Ankermark. Har varkens tränat dressyr eller körning sedan bollerup för tre år sedan så det ska bli riktigt kul!

Jag tror jag har bestämt klasserna nu, lilla rundan, poänghoppning, förklass hoppning och SM-klassen. Känns som hon likabra kan gå när vi ändå ska vara där i fyra dagar!


Lillan har åkt till sitt nya hem nu! Vi fick bilder från när de är ute och rider idag och det känns bra, jobbigt men bra!



Vaknade till ett tungt besked i fredags, Finaste finaste Mykletind har gått bort, hittades död i hagen.

Det är med riktig sorg i hjärtat och tårar i ögonen jag tänker tillbaka på den tiden vi fick tillsammans.

När han kom till oss var han inte mycket för världen, gick inte att rida i vänster varv och blev total dissad av den svenska hingspremieringsnämnden.

Under tiden som vi jobbade honom galopperade han rakt in i hjärtat på hela familjen, så himla snäll att ha o göra med och en sån trevlig ridhäst! Att sitta på halvlång tygel i galopp och känna hur man hade honom perfekt under sig... Det är bara Ternegutt som har en sådan galopp av de fjordningar jag ridit. En fantastisk hoppvilja, Adrian uttryckte sig en gång under en träning "He looks like a fucking billion dollar hollsteiner", för de gjorde han. Herregud vad han kunde hoppa!

Med mamma tog han sig till SM 2009 och då red jag även honom i de nordiska mästerskapen och kom på en femte plats. Placeringar på lokala tävlingar, och allt detta på de korta två åren vi hade honom.


Resan med honom till nodfjordeid var också något jag sent kommer glömma, "the flying fjord" blev hans smeknamn efter en hoppuppvisning tillsammans med en annan norsk hingst, avkommegrupp och vad jag minns 46 helt sinnessjuka poäng.


I mina ögon var han en felfri fjordhäst med stabilt psyke utan att vara lat och tråkig, en perfekt extriör, bra gångarter, bra ben, fin hopptekning och lätt för att jobba rätt. Det är ju sådana fjordhästar vi ska avla på, även om alla inte verkar ha insett detta. Det kommer nog dröja innan jag hittar en häst som honom och jag är så tacksam för den tiden vi fick ihop och för Sols avkomma Selene. Det är utav tvekan den finaste hingsten som satt sin hov på grönkulla, och förmodligen den finaste som funnit i Sverige.


 

Av Elin Holmgren - 17 juni 2014 11:29

Smaka på orden.. semester. Ordet ligger bra i munnen, eller hur. Jag trodde de var ngt hittepå för solsjuka Svenssons men här är jag. På terminal 18 A på Kastrup. Filipflopps i ena handen, solkräm och nyinhandlad taxifreesprit i andra.

Helvete. Nu börjar det. Semesterlivet.


Jag och min kära vän cajsa ska till spanien och hälsa på bekanta till henne. Bada, sola, rida fina hästar och förtära alkohol. Det sistnämna gör man ju aldrig hemma så bäst att passa på nu.

Hoppas de blir kanontråkigt i sverige under tiden. Jag har bett om ösregn och hagel så alla andra är bleka mot min rödsvedda hud.
Hästarna får semster från mig o de tycker de nog är minst lila skönt som jag tycker det är med vår hälsoresa.

Av Elin Holmgren - 16 juni 2014 09:16

I lördags bar det till tävling igen, denna gången till Sydslätten utanför Anderslöv. Jag hade målat upp någon bild av enorm bana, massor med färgglada hinder, dyra ponnyer iklädda verdus och kingsland från topp till tå. Ryttarna har inget plagg på sig som kostar under 2000:-, skulle vara de svindyra designertrosorna isf. Detta var min uppmålade bild av sydslätten.


Parkeningen var lite hejsanhoppsan, de flesta ponnyer hade nog bara blivit hemdragna från betet för att hoppa, fanns där ett benskydd var man nöjd och glad. Om ryttaren hade en säkerhetsväst som var större än en stortbh var detta ett plus. Själva banan var rätt fin men bestod utav sandstrand. Man blev svettig bara från att gå från hinder ett till två. Man hade dessutom kunnat släppa lös en ponny eller två som kunde fått ett nytt bete för gräsklippning var nog inte deras favvosyssla. Men de hade iaf två fina ridhus :)



Etna var först ut för dagen. Hon och Sol hade fått en plötsligt band mellan varandra och Etna betedde sig som ett superbrunstigt sto som inte ville lämna sin hingst. Hon var supersupersupppppeeeeerrrr pigg och hoppade banan i 190. Vi blev INTE uteslutna som det står i resultatlistan, däremot blev ponnyungen som hoppade före mig... Jag har mailat tävlingsledningen men de tror förmodligen att jag hittar på. Två bommar föll när etna hoppade igenom två räcken istället för över. Men de andra hinderna hoppade hon fantastiskt på. Mellan hennes gnägg efter hennes älskade... Meeeeen då vet vi det! Får nog bli två klasser för henne i framtiden så hon han lugna ner sig lite.


Sol var ungefär lika pigg som jag och Linda en söndagsmorgon efter utgång. Hoppade som ett tuggummi på framhoppningen. Väl inne på banan hände det något med energin och jag fick rida som aldrig förr. Hon hade också en hoppa igenom hinderna feeling på första hinderna men hon ångrade sig och bommen låg tack gode gud kvar. Fantamig en felfri runda. Satt som en smäck! - behövdes nog för självförtroendet efter Sols pissrunda förra helgen och Etnas matahton tidigare.


  


 

Sol fick rosett och jag blev glad som en liten unge. Herregud vad den hästen har gett mig mycket.

Av Elin Holmgren - 12 juni 2014 14:46

Tillbaka till vardagen. Sitter och ska ringa CFL samtal på jobbet men tar en lite paus. CFL är egentligen en riktigt grym sak - Varje kund som är inne och tecknar ett abonnemang hos oss får efter några dagar ett SMS där de får bedömma Telenor, eller svara på om de hade rekomenderat oss till en kollega eller vän. Det svaret läggs sedan ut på en infobas typ och efter det har jag som ansvarig, i uppdrag att ringa kunderna som svarat och frågat varför de satte det betyget de gjorde. Snacka om direkt feedback!


Igår var jag ledig och det blev en heldag i stallet, Etna och Sol fick ett markarbetespass och vi tränade på att bytta galopp. La upp tre bommar på medellinjen med 15 meter i mellan. Satte två hinderstöd mellan som jag skulle rida igenom. Red över första bommen, bytte galopp, red ignom hinderstöden och gjorde en volt, bytte alopp över nästa bom igen, red igenom - la volt. Låter kanske enkelt, men det var de inte! Skitsvår att byta galopp när man skarida rakt framför och efter! - Halvkatastof på både men det var en rätt svår övning så misstänkte det, bara att träna mer! Safine fick ett lätt hopppass och sedan red jag ut henne en sväng. Hon är så fin, lilla tjejen... Henne kommer vi sakna!




 

Bild från SA med mitt bästa team :)

Av Elin Holmgren - 10 juni 2014 21:02

Gårdagens träning var okej, Etna var pigg och som en målsökande misil på hinder. Fick en del riktigt bra tips som an vara nyttiga i framtiden på unghästar överlag. Om man har ett hinder på diagonalen så istället för att rida upp rakt och få en lååååång distans till hindret, där hästen kommer på bakbenen tidigt eftersom jag sätter mig djupare ner och förbereder mig liksom för språnget. När man hoppar det såhär kommer unghästen backa av tidigt eftersom du som ryttare automatiskt sätter dig i en viss posision när du är rak mot hindret. Hästen kommer alltså vara på bakbenen allt för tidigt - kommer vara haltrött vid avsprång och kanske komma för nära, långt ifrån eller riva.

Istället väntade jag med att vända upp och hoppade nästan hindret lite snett. När jag hoppade så är det logiskt vad som händer, hästen backar av och kommer på bakbenen senare och får en bättre chans till ett schysst språng.


Såklart ska man hoppa så rakt så möjligt och detta lämpar ju inte sig för nybörjaren men fungerade superbra på Etna som i mina ögon är en unghäst i hoppning.


Sol är inne i någon trots period och vill inte byta galopp över hinder. Vi testade lite olika grejer med bommar före och efter och tja - det är svårt att lära en gammal hund att sitta. Vi hoppade en liten bana och hinderhöjden är ju inget problem men det är bara det att jag hängt upp mig på att det ska vara "perfekt". Jag ska försöka lägga energi på rätt saker vid rätt tidpunk bara.


Som sagt, tävling på lördag igen. Sydslätten har vi aldrig varit på så det ska bli kul! Utebana på grus. Jag tänkte att båda tjejerna ska hoppa LC. Efter denna tävlingen ska de ta det lite lugnt 1,5 vecka så jag ska till spanien för lite semester.


 

Fotot är från senaste gången jag var i Spanien och red dessa fantastiska hingstarna.

Av Elin Holmgren - 9 juni 2014 15:18

I lördags var det tävling hörby, nära och bra. På frostas fina utebana.


Etna var först ut för dagen och skulle hoppa LD, första hopptävlingen på 2 år. Hon var rätt seg på framhoppningen men när hon kom in vände det och hon blev som vilken rallyponny som. Låg fint på nästan alla hinder, blev lite stark och lite väl på imellanåt. Nästsista hindret föll men annaras en bra runda - superkul. Hon var så himla pigg och fräsch så vi bestämde oss för att efteranmäla till LC också. Hon var superpigg och ville inte alls vänta på att de andra ponnyerna skulle hoppa före henne, hon ville hoppa NUUUUUU! Inne på banan förvandlar hon sig till en taktande, stark och snabb gul ponny. Felfri runda i 190km/h. Fick göra två avbrott och byta galopp bara. Hon fick en fin rosett och galopperande snabbast på ärevarvet.


Sol stod tyvärr för dagens enligt mig besvikelse. Fin på framridningen och jättepigg inne på banan, inga större fel utan det var en bra runda MEN med två nerslag. Löjliga bakbensfel. Gör mig lite irriterad, gamle ponny! Det är egentligen inget att bli irriterad över men nästan varje runda den senaste tiden ska ska hon tvunget dra en bom - så onödigt.


Ikväll åker båda tjejerna på träning hos Magnus och på lördag är det tävling i Sydslätten. Efter sydslätten ska de ta det lite lugnt då jag faktiskt ska ha min första semester sedan jag gick ut på bollerup. 8 dagar i Spanien kommer sitta bra!


 

Etna Grönkulla

Av Elin Holmgren - 1 juni 2014 21:50

Just de, tänkte kanske få tummarna loss och köpa ny hjälm.... Har testat typ 1028373st men inget faller mig i smaken.

Vad tycker ni?


 


GPA, Samshield, KEP eller Antarés?


Jag älskar min GPA men tycker Antarés är cool och lite annorlunda.. Jag önskar att jag kunde ha Charles Owens hjälmar men nej, det ser fruktansvärt ut på mitt huvud. Avundsjuk på er som klär i dem!

Av Elin Holmgren - 1 juni 2014 21:30

Vi skulle varit iväg och tävlat både i torsdags i Åsbo och Ribban igår, vad händer? Bilen går i sönder. Asså jävla bilfan! Riktigt synd, hade sett fram emot det som bara den! Fick bli hemmaträning med alla hästarna istället, de var duktiga. Sol briljerade faktiskt, har inte satsat på att hoppa högt utan har sänkt ner hinderna ordentligt och satsat på svårighet istället. Denna gången blev det hoppning på serpentiner, eller ja Hinderna har jag ställt upp på medellinjen så det bli. Hoppa hinder - byt galopp - serpentin - hoppa hinder - byt galopp - serpentin och så runt så.

Två hinder i mitten och bommar längst ut. Svårt att förklara, klistrar in ett foto på banan så hoppas jag texten förklarar det hela!

Som sagt, sol var klockren, bytte galopp och var jättefin. Ehh... joo nästan varjegång! Terne går på "bete" i hagen under banan så han sprang ju brevid och tramsa och Sol är superbrunstig så blev väl lite kärlekskaos i hennes huvud någongång.. Hehe


Etna gick samma bana, hon är väldigt duktig på att byta galopp men har mycket svårare för att komma ihop sig och sänga på en båge efteråt. Hon blir lite på bogarna i galoppen men det tränar vi på! Jag tryckte in ett plank mellan mina serpentiner, la galoppbom både innan och efter för att på lite mer precision på det hela och HÄR briljerade den lilla donnan, MY GOD vad hon hoppade!


Lillan fick nöja sig med att träna galoppfattningar, denna övningar är lååååååååååååååååååångt ifrån var hon är, det är ingen övning för en unghäst! Hur som, galoppfattningar är enkelt men det där med att fatta rätt galopp, det är jobbigare...


Nästa tävling blir förhoppningsvis Frosta på lördag, bilen ska vara fixad till imrg påstår dem. Etna ska få skutta runt i LD för att få tillbaka lite rutin på hoppbanan och Sol ska gå LC.

Annars är det lugnt, jag har börjat med tortyren löpträning. Varför..? Tjaaa bra fråga men allt handlar i grund och botten om ett vad med mig själv. I september ska jag springa midnattsloppet, en mil och veckan efter ska jag visa Mistral i Vetlanda. Kan ju inte bli bättre? För med mistral krävs det nog kondition.........!


 

Nu ser man dåligt på bilden men bakom allt ligger en bom, kom i höger galopp förslagsvis, sväng upp mot räcket som står på medellinjen längst upp, byt galopp och sväng runt och kom på nästa räcke på andra hållet, byt galopp och kom över bommen närmst. Så kan man hålla på i en evighet. Jag tycker hästarna blir lydiga och lär sig vänta på mig.


Thats it

Ovido - Quiz & Flashcards