elinholmgren

Alla inlägg under maj 2014

Av Elin Holmgren - 25 maj 2014 13:05

Helg, eller ja. Vanligvis ser inte helgen så annorlunda ut än vad veckan gör. 

Denna helgen blev det bara jobb, utgång som vanligt igår!


Hästarna är duktiga, Sol har tagit det lite lugnt efter 3 tävlingar på rad. Förhoppningsvis blir det åsbo på torsdag, kanske även ribban på lördag! Hon är superpigg så det bådar ju gott iaf! Hade varit skönt att få någon felfri 90 runda i benen till. De dära bommarna är verkligen ens värsta ovänner óch det är ju inte alltid de ligger på sin plats. Märker på mig själv också att jag vill så gärna bli felfri att det blir lite halvkass ridning. Gör om och gör rätt.


Etna är hemma igen, herregud vilken mysig häst det är! Tanken är att hon ska betäckas med Ternegutt iår och få ett litet föl nästa sommar. Ska försöka få ut henne på någon hoppning nu i sommar också! Hoppade henne härromdagen och SHIT! Jag hade glömt vilken kanonkula det är! Hon tycker det är så jävla roligt och fort går det. Ev får hon följa med på torsdag också, ska bara lösa ett litet problem då hon tidigare åkt med "halv" mellanvägg eftersom hon vill stå lite bredare. 


Lillan, ja alltså Safine har tagit det lite lugnt efter tävlingen också, men hon fick också ett hopppass härromdagen. Den ryttare som köper henne en dag kan skratta sig lycklig. En riktig rallyponny, coolt! Hon är ju lite tittig av sig men det tycker jag är kul, gillar hästar med lite mer under pannbenet. Hon ska väl mätas och sen får hon väl också ut på någon tävling, det är ju frestande att behålla henne för att se vad man kan utveckla henne till men vi får se. Kvalitetstävlan till hösten får det väl iaf bli.


 

Lillan, eller Safine. Fjordbakkens Safine tillomed

Av Elin Holmgren - 13 maj 2014 22:12

jaa, typ att få en taklucka i huvudet. Jaa alltså, luckan från loftet till stallet, typ 2,5x2 meter stor. Att få den i huvudet kändes sådär.. hehe. Det hände i fredags men var inte och kollade upp det förrän igår då jag mått illa hela dagen och haft nästan migränliknande huvudvärk samt en halvt avdomnad vänsterhand. Efter 4 timmar på akuten fick jag röntga både skalle och nacke, ingen blödning och ingen fraktur, skitskönt att ha det kollat!


Annars har hästarna varit på tävling, eller ja Sol och Lilla Safine. Safine stod för dagens höjdpunkt. Hon debuterade först i 50cm, blev lite häpen över första hindret och vägrade där en gång och hoppade sedan resten felfritt. Det var ju en klubbtävling som nordsvenskföreningen i skåne hade, SSFF var bara inbjudna så i 60 hade de deras typ klubbmästerskap, men Safine hoppade även den men då utom tävlan. Minsann och då hoppade den lilla stjärnan felfritt, både grund och omhoppning. Lite trav och lite galopp. Hon hoppade så bra så att hon faktiskt hade vunnit om vi varit med på "riktigt". Så himla positiv och duktig tjej! Bryr mig faktiskt inte om ingen vill köpa henne för att hon är liten, hon är en cool sportponny och då kan jag tävla henne själv. Det är faktiskt inte bara Sol som kan prestera på denna gården :)


Sol hoppade 90cm, även denna utom tävlan. Hon följde mest med som stöd till lillan och då kunde vi likabra träna på en 90 till. Det pissregnade till och från hela dagen så banan var jätteblöt och lerig, vilket divan Sol inte trivs med så ännu bättre att vi fick träna på det!

Ridningen blev inte riktigt som jag ville tyvärr, av någon dum anledning stressade jag på liteistället för att ha schysst galopp och bara vänta på hindret. En bom föll men annars felfria och vi fick även hoppa omhoppning, bara för att vi ska få träna. Detta var ju SSFF;s uttagning till SM och vi var bäst i 90cm så vi borde vara klara nu, dock så vill jag hellre kvala ute, tycker det är tråkigt att åka på föreningskvalen eftersom jag inte ens stödjer dem.



Matcho går treårs på fredag, rätt nervös för det men tror de går bra. Jag är väl mest orolig för ridningen, han har varit rätt tjafsig i munnen på senaste tiden. tänkte jag skulle testa ett novabett men dumt att byta såhär dagar innan vi ska iväg. Det får bli som det blir! Kul ska det bli, och NERVÖST!


 

Bild på Terneskrutten

Av Elin Holmgren - 8 maj 2014 21:10

Jag tror jag håller på att bli arbetsskadad. Drömmer fan om att sälja abonnemang...

Tjänsten som jag har idag är nog inte direkt som klippt och skuren för mig iaf, eller den hade kanske varit om man hade haft fullt stöd hela vägen ut. Hade fått ordentlig utbildning i hur man ska leda människor och hur man ska tänkte. Just nu tar arbetet mer än vad det tillför och jag känner mig helt borta i huvudet. Ibland önskar jag att jag hade ett 9-17 jobb - Gå till jobbet, ha dina 45 lunch, gå hem och stäng av jobbhjärnan. Som det är nu så är det en 24/7 jour där jag alltid är tillgänglig.


Slutgnällt. Till det roliga, hästarna :)

Vi var och hoppade med Sol i Dagstorp förra helgen, hon var fin men lite tramsig. Känes att det var första ute, hon brukar bli lite överallt då.. Lite korsgalopp, fel galopp och hejohå. Försökte vara lite seriös och byta galopp, då blev det mer pannkaka och hon blev lite seg och drog en bom med ett framben. Synd men så är det. Annars en schysst 90 runda.

På söndag är det klubbtävling med södra, ska bli kul. Sol får följa med mest som sällskap till lillan, eller ja Safine. Hon ska hoppa sin första tävling 50 och 60cm. Själva hoppningen är inga problem men hon tittar på AAALLLLLLLLTING. Ska helst titta samtidigt som hon hoppar. Riktigt nyttig träning för henne att komma ut iaf!


Matcho ska gå treårs nästa fredag, OMG!? Vad har vi gett oss in på?

Han är löshoppad och så och det går ju bra hemma men det är alltid annorlunda när man kommer till ett nytt ställe. Ridit har vi ju gjort på andra ställen än hemma men inte hoppat... Ridningen går väl helt ok, han fattar det mest grundläggande men är sjuuuukt tjafsig i munnen. Tänkte kanske testa ett novabett eller något på honom. Han går med huvudet uppe bland molnen, går lite i form, skakar lite på det och så gör han så.. svårt att försöka trycka fram honom också för han är lite mer explosiv än de gule...


Det är mest Matcho, Safine och Sol som går just nu. Matcho ska bara gå till treårs sen ska han ha låååång vila och gå på bete. Sol ska förhoppningsvis kvala till SM sen får hon en kort vila och lillan, ja hon får tuffa på ett tag till. Hon har verkligen en gullig häst att jobba med. Riktigt rolig att hoppa dessutom!


Thats it!


 

Ovido - Quiz & Flashcards