elinholmgren

Alla inlägg under juli 2014

Av Elin Holmgren - 17 juli 2014 09:07

Nej jag ska fan inte göra de. Vaddå undrar ni? Vad fan yrar hon om? (Fattar inte att jag ens skriver detta)

Förra året vid ungefär den här tiden insåg jag att jag började bli tjock. Inte något förfinat knubbig eller "kurvig" som folk så fint uttrycket det, utan faktiskt tjock. Rultig skulle man också kunna uttrycka det. Sedan dess har det varit upp och ner, bra perioder med massa träning och schysst mat och dåliga perioder med stress, jobb och utgång.

Det jag vill komma till, för jag vill inte skriva några 20 000 ord om detta eftersom sååå stor grej är det inte. Hur som helst; - nästan 9 kg sedan jag började och den största förändringen på kroppen har hänt sedan jag började springa. Jag har en före och efter bild men nää haha, håller den för mig själv.

Jag skiter egentligen i hur mycket jag gått ner, jag orkar mer, är piggare och har gjort träning och bra mat till en vardag.

Det är för min skull jag gjort det och faktiskt även för hästarna. Det är inte schysst att jag ska sitta på en smäcker ponny och hoppa runt, när hästen knappt kan bära sig själva.
Jag hoppas att fler i fjordhästbranchen förstår det, för att det kan vara lite skrämmande att se ibland. Stora ryttare och små ponnyer.
Jag går absolut inte till en viktattack, jag har varit en knubbsäl nästan alltid men inom normala gränser, om det nu finns några sådana gränser för övervikt.
Är fjordhästen är en viktbärande häst? Absolut men vi ska inte ta det till en ny nivå. Varför ska du begära att hästen ska hoppa höga hinder med din extra vikt som läggs på hästens ben när du själv inte ens har disiplin att säga nej till kakorna eller iaf gå ut på en promenad.
Hur ska du kunna begära att hästen ska gå dressyrprogramet i perfekt form utan några större ansträngningar när du själv nästan tuppat av efter första galoppfattningen?

Som jag skrev ovan, jag går inte till en attack i detta förbjudna ämne men när jag läser på sidan fjordhäst att folk ridit när de väger en bra bit över 100 pannor, då oroar jag mig. Jag har full förstående för att man kan ha svårt att gå ner i vikt pga sjukdom eller liknande men då kanske man ska fungera på körning ist. Att dra ger inte samma belastning på hästen och när vagnen väl rullar, ja då gör den det utan större ansträning.


Syndarhelgen på SM är ju kommande så ska ut och svettas i parken nu! ;)

Av Elin Holmgren - 14 juli 2014 11:20

Alltså, semester. Lyssna på det fantastiska ordet. Känns på det. Varje bokstav. Sssssss eeeeee mmm eee ss tttt ee rrr.

Ett ljuvligt ord i mina öron. Jag tror jag behöver det, mitt huvud känns som halva min kroppsvikt just nu, ögonen som 25% och fötterna som resten. Tröttsamt tröttsamt tröttsamt, vill bara sova hela tiden. Så, nu har jag fått gnälla lite!

5 arbetsdagar sedan är den 9 dagars semester på schemat, SM och vanlig jävla ledighet, GÖTT MOS!


Utanför är det pissregn såklart, jag jobbar halvdag idag och hade planerat att motionera typ alla hästar. Får ta på mig regnrocken och iaf motionera Solstrålen. Återkommer om hur det gick! :)

Av Elin Holmgren - 13 juli 2014 20:40

Full uppladdning mot SM, ikväll skickas anmälan in och mangeträning är bokad på tisdag. Veckorna sedan semestern har flutit på i en sinnessjuk fart. Vi har varit på dressyrträning för Lotta som mamma tränar för och hunnit med två körträningar för Susanne Ankermark. Senaste träningen var i torsdags, tränade precision. Helt sinnes var roligt det är!

Vi körde en bana på 15 portar, relativt svår bana. Körde den framlänges och baklänges och sedan mot klockan. Snävare svängar och bättre trav för att korta tiden så mycket som det var möjligt. Sol vill gärna börja galoppera i de snäva svängarna, tror det har ngt med omhoppningsfeeling att göra men det är inte optimalt i körningen, då ska jag behöva broma och så blir det vingligt och man tappar massor med fart. Susanne är verkligen duktig och det är riktigt givande att träna för någon som är ute och tävlar i "hetluften".


Dagens hemmaträning idag var okej, körträning med fältet mellan massa spannar tycker Sol är kanon och vill springa fort som fan, jag ville att vi skulle vara dressyriga och gå i form så vi möttes på mitten i någon duglig form i snabbt tempo. Sol Grönkulla alltså...


Ska bli gött med lite hoppträning på tisdag, har lagt rätt mycket fokus på det andra, känns som att vi ska kunna hoppningen bäst liksom. Var nere på falsterbo i onsdags och samlade lite energi, kollade på huntingen och på massa prylar såklart. Åkte hem med en liten påse faktiskt, nya röckelhandskar och ett nytt glengordon pannband fick det stora nöjet att flytta från Stablestores monter hem till Grönkullas sadelkammare.


De va de!


 

Ovido - Quiz & Flashcards