elinholmgren

Alla inlägg under september 2013

Av Elin Holmgren - 18 september 2013 10:33

Då var den årliga vetlandahelgen förbi, som vanligt rätt frustrerande men ändå rolig.


Hingst och storingen tycker jag är rätt ointressant, det blir ändå aldrig de man vill ska vinna som gör det.

Treårstestet var ju helgens höjdpunkt! För vår del så var det Safine som var först ut, vi har ju tyckt att hon var en extriörkatastrof och därför inte lönt att ställa ut henne på någon premiering. tjiii fick vi!


Hon var verkligen jättespänd när vi stod och väntade på att komma in och när vi väl gick in i ridhuset så visade hon upp någon spänd studs galopp.. Efter ett ta slappnade hon av och försökte charma publiken vilket jag tror hon lyckades bra med! Hoppningen gick bra, hon lyssnade fint på oss och de höjde tillochmed över maxgränsen. Hon är ju en riktigt studsboll över hinder! Extrörvisnignen gick också bra, enda problemet var att hon inte ville stå stilla s när hon fick sin kritik fick jag vänligt leda runt henne istället.


Selene var trött, hon har ju gått ganska långt i dräktighet och det märktes tyvärr! Hon gjorde vad hon skulle, hon hoppar ju fint men hon har normaltsett med "glöd". Hon hoppar exakt som mamma Sol, så det kan ju bara bli bra! Även hon var jätteduktig och lyssnade fint på mig och mammas kommandon. Vilka duktiga små hästar!


Safine slog till och fick både hopp och gångartsdiplom, tyvärr vann hon inte hopptäcket som jag ville. Det snodde Anna och stora fina Myklus, men det var bara roligt! :) Safine fick 9 på skritt, 8 på trav, 8 på galoppen och 9 9 i hoppning. Duktig tjej! Selenes trötthet slog igenom på poängen och tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon fick men det räckte inte till något diplom för dagen.

Alla hästar var visade i fint skick och väl tränade. Roligt att höra.


Grönkulla åkte hem nöjda och glada med två fina hästar. Nu väntar nya äventyr!  

Av Elin Holmgren - 12 september 2013 18:39

Imorgon åker vi till vetlanda med småttingarna. Ska bli spännande! Utöver det har jag typ inget att berätta.. brukar alltid ha 100saker att diskutera efter denna helgen. Utställningsvärlden som jag vill kalla den är väldigt olik min värld, eller sättet jag vill se på hästar.

Så vi får väl se vad som irriterar mig detta året... ;)

ternegutt var superfin på träningen i tisdag, lat är han ju men hoppar fint gör han! Bär sig riktigt fint i galoppen hela vägen fram tillhinder. Rätt tuff trträning för honom och första inomhusträningen, varmt! Vi slutade på 1m och är man en förvirrad femårig hingst så är det inte så dåligt. Jag börjar nästan gilla honom... får se hur mkt jag gillar honom efter nästa helg, lokal debut!

Av Elin Holmgren - 10 september 2013 09:13

Jag älskar att vara ledig.

Jag gillar mitt jobb men herregud, sovmorgon och att göra ingenting är underbart.


Har sovit hos mamma och pappa inatt så just nu sitter jag i deras stora soffa, kollar MVT och har precis ätit en god frulle! Hovslagaren kommer snart så ska ut och ta in hästarna...


Till helgen åker vi till Vetlanda med Selene Grönkulla (även kallad Solbarnet) och fjordbaakens Safine. Selene fåt nog högre extriörpoäng men Safine högre poäng på hoppningen. Safine ska bara gå treårstestet med Selene går  både treårs  ringen och testet. Fine är ju en liten tax men med stora danska rörelser så jag gissar på 7 7 7 8 8.

Jag ska visa henne själv (blä) så vi får väl se.


Vanligtvis efter Vetlanda blir jag rätt neggo på fjordhästvärlden. Min åsikt är att vad spelar det för roll om en häst för 50p om den inte kommer visas upp mer än med föl vid sidan sen. Jag bryr mig inte om safine får 30p för jag vet att hon kan hoppa och hon är inriden och kommer säkerligen bli en fin ridhäst som någon kommer ha nytta av.



Jadajadajada, hur som helst. Tenregutt är anmäld till sin första lokala tävling. Helgen efter Vetlanda ska vi till sösdala, en rätt liten förening med fin och stor utebana. Borde passa honom bra. Ska bli riktigt roligt att få visa upp honom, jag tror riktigt mycket på honom och vill visa att det inte är rymdvetenskap att tävla en hingst och satsa på SM.

Han är bara 5år nu så vi får se hur mycket han orkar, jag pushar aldrig unghästarna till något utan de måste vilja själva, annars kommer den karriären vara kort. Men han har god teknik och är byggd för att kunna bli en fin ridhäst överlag.


De var det hela för nu!


  

Av Elin Holmgren - 8 september 2013 21:41

Allt rullar på i lagom fart.
Kvalitetstävlan förra helgen, trolle först ut. 9 8 8 8 8 på visningen vid hduktig alltingen var han rätt loj och landade i trav.. 7 6. Synd, han kan så mycket bättre. Ridningen blev väl sidådär. Han kändes rätt trött i huvudet och hjälpte inte mig direkt, 8 7 6 blev poängen. Dagen efter åkte han till sitt nya hem och jag kan inte ljuga, det kändes i hjärtat att säga hejdå till honom. Jag hoppas att de nya ägarna får lika roligt med honom som vi haft.

Ternegutt var också duktig, 40p fick han på visningen för hand. 8 9 på hoppningen, hanvar så taggad! Han var nog också lite mosig i huvudet inför ridningen och hjälpte inte mamma direkt. Poängen där vet jag inte men det hade kunnat vara bättre.
Överlag jättenöjda med båda hästarna.

Jag hopptränade terne häromdagen, inte lila pigg då men hoppar väl och bjuder på allt. Tanken är att vi ska hoppa första lokala tävlingen helgen efter vetlanda. Spännande!

Safines utbildning går också framåt, skritt, trav och lite galopp klarar hon av nu. Hon löshoppar fint och energiskt och har även travat lite över bommat med mig på ryggen. Hon är en så himla trevlig liiiten tjej. Ska bli spännande att se hur hon beter sig i vetlanda. I hoppningen är hon duktig med extriört är hon ingen stjärna men det struntar jag i så länge de är hållbara. Gångarter kan man rida fram många gånger.

Thats about it. Förövrigt är resten rätt tråkigt just nu och jag uppskattar verkligen att hästarna är så duktiga. De ger en energi!

Ovido - Quiz & Flashcards